Hoe beperk je de risico's van het besturen van vorkheftrucks?

Risico van rijden met vorkheftruck

Op plaatsen waar mensen en vorkheftrucks elkaar kruisen, kunnen gevaarlijke situaties ontstaan. Mensen kunnen gewond raken, eigendommen beschadigd en stellingen verzwakt. Elk jaar worden er nog steeds ongevallen gemeld, soms met dramatische afloop. Het is daarom belangrijk om de risico’s van de interne logistiek te herkennen en te categoriseren. Niet alleen om de risico’s zoveel mogelijk te vermijden, maar ook om gemakkelijker de juiste veiligheidsoplossingen te kunnen kiezen. Dit vermindert niet alleen het aantal ongevallen in het magazijn, maar ook de kosten van schade en mogelijke vertragingen binnen het logistieke proces. Laten we daarom eens kijken naar de meest voorkomende risico's en hoe we die kunnen vermijden. We doen dit met behulp van innovaties en technologieën die voor de intralogistiek zijn ontwikkeld.


Het kantelen van de vorkheftruck

Er zijn verschillende redenen waarom een vorkheftruck kan kantelen. Allereerst, snelheid! Als men te snel rijdt, bijvoorbeeld in een bocht of bij het achteruitrijden, kan de vorkheftruck omvallen. Niet alleen de truck kiept om, de bestuurder ook en de mogelijke goederen die men vervoerde. Volgens de Arbeidsinspectie is één op de twee dodelijke heftruckongevallen te wijten aan het zijwaarts kantelen van de heftruck. Het is daarom essentieel om de snelheid te beheersen, vooral in de bochten. Om dit risico te vermijden, bestaan er nu systemen die de heftruck automatisch vertragen en stabiliseren in bochten. Dit is het geval met de STILL’s Curve Speed Control, die de rijsnelheid van de truck automatisch aanpast naargelang de mate van stuurwieluitslag. Een handig systeem, maar het is echter belangrijk dat men zich altijd bewust bent van uw omgeving en dat men let op de rijsnelheid. Deze zal nooit dezelfde zijn in een bocht, op een helling, als de grond glad is, enz.

veiligheid van vorkheftrucks

Een andere oorzaak van het kantelen van een truck kan het rijden met de hooggeheven lading zijn. Als iemand met hooggeheven lading in het magazijn rondrijdt, kan dat de truck doen kantelen, vooral als er te snel wordt gereden. Om dit probleem te vermijden, bestaat er  een snelheidsbeperkende optie nemen wanneer de vork geheven is. Dit systeem vermindert automatisch de rijsnelheid op basis van de hefhoogte. Toch raden wij aan er een gewoonte van te maken de vork altijd te laten zakken wanneer men met last rijdt.  

Wat ladingen betreft, kan het ook gebeuren dat het laadvermogen van de heftruck wordt overschat. Een te groot gewicht kan tot kantelen van de truck leiden. Daarom is het van essentieel belang het lastdiagram te lezen en goed te interpreteren. Bovendien kan men kiezen voor een systeem dat het gewicht van de lading meet en de hefhoogte in verhouding tot het gewicht bepaalt. Dit voorkomt dat de truck wordt overbelast. Bovendien is het belangrijk om de last goed over de vork te verdelen, zelfs als de maximale belasting in acht wordt genomen. Een onjuiste verdeling kan onbalans veroorzaken met alle risico’s van dien.  

Zoals je ziet, kan men de grootste risico's van het besturen van een vorkheftruck vermijden door de rijsnelheid op intelligente wijze te verlagen en te weten hoe de last goed wordt beheerst.


Risico’s van aanrijdingen

Risico’s van aanrijdingen

Naarmate de tijd verstrijkt, kunnen botsingen met stellingen de constructie verzwakken. Daarom adviseren wij om te investeren in aanrijdbeveiligingen en barrières om de verschillende zones en activa in het magazijn te beschermen. Wie kent niet die video's van hele palletstellingen die in elkaar storten? Riskeer niet hetzelfde, en bescherm de infrastructuur! Het is ook mogelijk sensoren te installeren die de bestuurder waarschuwen voor een mogelijk obstakel. Dit is het geval met onze systemen ter voorkoming van botsingen, met sensoren die rechtstreeks in de heftruck zijn ingebouwd, of draadloos met ultrasone geluid.

Naast de aanschaf van diverse veiligheidssystemen, zoals hierboven beschreven, is het van essentieel belang organisatorische maatregelen te nemen in het magazijn zelf. Dit om ongevallen als gevolg van botsingen tot een minimum te beperken. Door regels vast te leggen in een verkeersplan, met veilige paden voor vorkheftrucks enerzijds en voetgangers anderzijds, vermindert dat de kans op een ongeval aanzienlijk.

Immers, in magazijnen bewegen mensen en voertuigen zich heen en weer en kruisen elkaar. Er bestaat dus een risico op botsingen met andere hef- en magazijntrucks of mensen. Naast organisatorische maatregelen zijn er tal van waarschuwingssystemen om dit te voorkomen. Deze kunnen de vorm hebben van lichten of geluiden:

1. Lichtsignalen

Om zijn aanwezigheid aan iedereen kenbaar te maken, is het mogelijk om verlichting op de truck te plaatsen, zoals de STILL SafetyLight 4plus. Dit waarschuwingslicht projecteert een bundel blauw licht naar voren om mensen te waarschuwen dat er een truck aankomt. Naast de frontverlichting is het ook mogelijk een verlicht waarschuwingssysteem (STILL Warning Zone) toe te voegen dat aan beide zijden van de vorkheftruck stroken projecteert, waardoor een zijdelingse waarschuwingszone ontstaat. Lichtsignalen van knipper- of zwaailichten zijn ook ideaal om iedereen te waarschuwen voor de aanwezigheid van een vorkheftruck, vooral als het lawaaierig is in het magazijn.

Lichtsignalen

2. Geluidssignalen

Om door iedereen gehoord te worden, kunnen geluidssignalen op de truck worden geïnstalleerd, zoals een achteruitrijpieper, die een geluidssignaal uitzendt bij het achteruitrijden.  

Kortom, investeren in waarschuwingssignalen is essentieel om de veiligheid rond de heftrucks te garanderen en daarmee zowel mensen als goederen te beschermen. Tevens is het van fundamenteel belang om na te denken over de veilige organisatie van het magazijn en te voorkomen dat er een ongeval gebeurt tussen al deze elementen!


Zichtbaarheid van de bestuurder

We hebben zojuist gezien hoe de zichtbaarheid van een heftruck vergroot kan worden dankzij verschillende waarschuwingssystemen. Nu moeten we weten hoe het eigen zicht op de werkomgeving vergroot kan worden om ongelukken en schade aan apparatuur te voorkomen.

Wanneer iemand achteruitrijdt, kan het zijn dat hij/zij geen goed zicht heeft. Om dit slechte zicht te compenseren, kan je kiezenvoor een achteruitrijcamera. Deze toont via een scherm het obstakel (de obstakels) achter de bestuurder zonder dat men zich hoeft om te draaien. Eenvoudiger nog, men kan een panoramische spiegel in de cabine installeren om een 180° zicht naar achteren op de omgeving te hebben. Onthoud echter dat deze hulpmiddelen het directe zicht en de eigen verantwoordelijkheid niet vervangen, maar als aanvulling moeten worden gebruikt!

Je kunt ook zichtproblemen ondervinden bij de in- en uitslag van pallets in de stelling. Om een goed zicht te hebben en te vermijden dat de vorken of de goederen de stelling beschadigt, kunt men investeren in camera's op de vorken of op het vorkenbord. Of in een laserpointer op de vorken en zo voortijdige slijtage van het opslagsysteem voorkomen.

Door iedereen gezien worden is net zo belangrijk als goed zicht hebben. Zowel rechtstreeks door de heftruckchauffeur of dankzij systemen die helpen om bewust te zijn van obstakels die in de weg kunnen staan. Zij helpen om zowel de goederen, als de infrastructuur en de voetgangers in de werkomgeving te beschermen.

Zichtbaarheid van de bestuurder

Het rijden van de truck zelf

Alle hierboven genoemde risico’s zijn te vermijden dankzij de technologieën die vandaag op het gebied van intralogistiek zijn ontwikkeld. Er gaat echter niets boven de waakzaamheid en een goede opleiding van de chauffeur. Het besturen van de vorkheftruck zelf kan immers de oorzaak zijn van ongevallen. Daarom moeten heftruckbestuurders de gedragsregels in acht nemen. Het is belangrijk ze te kennen en toe te passen. Vorkheftruckbestuurders moeten ook een specifieke opleiding volgen voor de trucks waarmee ze rijden. 

Als werkgever kan men ook regelmatig opleidingen en trainingen organiseren, zodat de medewerkers weten hoe ze de hun ter beschikking gestelde middelen correct en veilig moeten gebruiken.

Daarnaast loont investeren in toegangscontrolesystemen zoals de STILL Pre-Shift Check. Bij elke dienst of ploegwisseling vraagt deze de bestuurder na te gaan en te bevestigen dat de truck in orde is. Dit gebeurt via een boordcomputer aan de hand van een reeks vragen. Het systeem maakt de controle verplicht en geeft de chauffeur een gevoel van verantwoordelijkheid.


Met onze FleetManager-oplossing kunt u ook de toegang tot de trucks met controleren en alle rapporten over de truckinzet in de software opvragen. Deze toegangscontrolesystemen voorkomen dat een onbevoegde of ongetrainde bediener een machine bestuurt en een ongeluk riskeert. Weten hoe je een vorkheftruck bestuurt, de gebruiksregels kennen en de juiste opleiding hebben, zijn essentiële elementen om het risico op ongevallen in het magazijn te beperken. Technologische hulpmiddelen vergemakkelijken de veiligheid en het werk, maar de belangrijkste factor van veiligheid is en blijft de heftruckbestuurder.


Nu je de belangrijkste risico's van het besturen van vorkheftrucks kent, maar vooral weet hoe men ze kunt vermijden dankzij de vele oplossingen die er bestaan, heeft men alle middelen in handen om een constante veiligheid op uw werkplek te garanderen!


Bekijk ons webinar terug over veiligheid:


Laat een reactie achter

Reacties

Geen Reacties

Abonneer u op onze blog!

Zodra een nieuw artikel wordt gepubliceerd, zullen wij u op de hoogte brengen! U kunt zich op elk moment uitschrijven.

Informatie over gegevensbescherming
This site is protected by FriendlyCaptcha and the Friendly Captcha Privacy Policy applies.