03.07.2018

CASA International investeert in toekomst

STILL en Dematic automatiseren nieuw Europees distributiecentrum

Samen met KION-zuster Dematic heeft intralogistiek specialist STILL het nieuwe Europees distributiecentrum van CASA, in het Belgische Olen, geautomatiseerd. Een totaal van twaalf geautomatiseerde STILL-serietrucks zorgt voor een vlekkeloze, snelle, schone en stille logistiek, waarmee de interieurwinkelketen absoluut klaar voor de toekomst is.

Samen met KION-zuster Dematic heeft intralogistiek specialist STILL het nieuwe Europees distributiecentrum van CASA, in het Belgische Olen, geautomatiseerd. Een totaal van twaalf geautomatiseerde STILL-serietrucks zorgt voor een vlekkeloze, snelle, schone en stille logistiek, waarmee de interieurwinkelketen absoluut klaar voor de toekomst is.

In 2017 implementeerde CASA International, een internationale interieurwinkelketen met meer dan 500 filialen in negen Europese landen, haar nieuw strategisch masterplan; CASA 2020. Tegelijkertijd werd een logistiek masterplan, afgestemd op de toekomst uitgerold. “Daarbij zijn al onze logistieke activiteiten gecentraliseerd in een nieuw, grotendeels geautomatiseerd Europees dc”, licht Bart Dauwen, warehouse manager bij CASA International toe.

‘Investering onontbeerlijk’

De nieuwbouw in het Belgische Olen meet ruim 50.000 m2 en biedt plaats aan 65.000 pallets. De investering van het volledige project bedraagt € 35 miljoen. Een investering die volgens Dauwen, mede gezien de ontwikkelingen op het gebied van e-commerce, absoluut noodzakelijk was.

“Onze markt wordt meer en meer een omnichannelmarkt. Om in die veranderende markt ook in de toekomst een sterke positie te handhaven is het onontbeerlijk om te investeren in een performante logistieke organisatie. Dankzij dit nieuwe EDC kunnen we ons assortiment op een meer ecologische en efficiëntere wijze verdelen over de meer dan 500 winkels in Europa”, vertelt de warehouse manager.

Betrouwbaar en flexibel

Als gevolg van de economische groei en de toenemende krapte op de arbeidsmarkt, is het vinden van gekwalificeerd personeel een steeds grotere uitdaging voor meer en meer logistieke ondernemingen. Met de investering in automatisering kunnen we de continuïteit van onze goederenstromen verbeteren en tegelijkertijd onze productiviteit verhogen”, vervolgt Dauwen. “Bovendien stijgt onze flexibiliteit. De automatisering maakt de weg vrij naar een volcontinu proces; waarin 24 uur per dag, 7 dagen per week wordt gewerkt.”

Hoofdzakelijk zeecontainers

De oplossing van STILL en Dematic neemt de automatische bevoorrading van de orderpickzone, het transport van pallets van en naar het bulkmagazijn en de in- en uitslag in het magazijn voor zijn rekening.

Nadat de goederen – hoofdzakelijk via zeecontainers – zijn aangeleverd, worden de dozen door magazijnmedewerkers omgepakt op pallets. De pallets worden via een conveyorsysteem naar een automatisch wikkelstation getransporteerd en vervolgen hun weg naar volautomatisch controlestation. Hier worden de goederen nogmaals gecontroleerd en geregistreerd, waarna de oplossing van STILL en Dematic automatisch om de hoek komt.

Twaalf trucks

In totaal worden er twaalf magazijntrucks ingezet; 7 STILL FM-X reachtrucks, voor de aanvoer van pallets naar het bulkmagazijn, en 5 MX-X smallegangentrucks voor de volautomatische in- en uitslag in het 32 gangen tellende bulkmagazijn. Zodra de goederen naar de manuele orderverzamelzone getransporteerd moeten worden, haalt een van de zeven FM-X reachtrucks de pallet op bij een bufferpositie aan de kopse zijde van de stellingen en plaatst deze vervolgens op een van de twee conveyorbanen die naar de orderpicking leiden.

“Zowel onze FM-X als de MX-X zijn volledig geautomatiseerd met de technologie van ons zusterbedrijf Dematic, waarmee we samenwerken bij AGV-projecten met standaard magazijntrucks in Europa”, weet Luc de Boes, Head of Sales Benelux bij STILL. “Zo konden we CASA een complete oplossing uit één hand aanbieden.”

Volledig geautomatiseerd

De trucks zijn door Dematic voorzien van een Automation Pack en bovenliggende software. “Ze krijgen hun opdrachten vanuit de bovenliggende software, die is gekoppeld aan het warehouse management systeem van de klant, zodat ze autonoom kunnen rijden en heffen”, vult Yves Gazin, strategic solutions manager bij Dematic, aan.

Het (tussentijds) laden van de accu’s gebeurt eveneens volledig geautomatiseerd. Wanneer laden nodig of wenselijk is, geeft de truckbesturing dit door en rijdt de truck zelfstandig naar het laadstation, waar middels speciale contacten de accu wordt op- of bijgeladen.

Om aanrijdingen te voorkomen en de veiligheid van voetgangers in het warehouse te garanderen, zijn de trucks uitgevoerd met verschillende sensoren. Tevens zijn de reachtrucks voorzien van STILL SafetyLight veiligheidslampen die in de rijrichting van de truck een heldere, blauwe vlek projecteren op de vloer, zodat voetgangers extra worden geattendeerd op de naderende truck.

‘Zeer content’

Voor het al dan niet slagen van een automatiseringsproject als dit, is het volgens De Boes essentieel dat je als intralogistics provider de KPI’s van de klant kent en begrijpt: “Op basis van een grondige analyse hebben we samen met de klant een oplossing ontworpen en geïmplementeerd, die aan alle wensen en eisen voldoet.” Gazin noemt het zelfs een schoolvoorbeeld van hoe een automatiseringsproject zou moeten zijn: “Alle partijen wisten precies wat hen te doen stond. Duidelijke afspraken, korte lijnen en uiteraard de ervaring en expertise van alle betrokkenen zijn de pijlers onder dit succes.”

De strategic solutions manager weet dat er, zeker bij automatiseringsprojecten, uiteraard ook wordt gekeken naar de kosten en de return on investment. Het feit dat de geautomatiseerde trucks beduidend langer meegaan dan manueel bediende trucks, speelt hierin volgens hem een grote speelt. “Maar”, vervolgt Gazin, “De échte waarde van deze kwalitatief hoogstaande oplossing zit in de souplesse. Logistieke stromen verlopen vlekkeloos, schoon, stil en snel. Dat zie je ook als je door het warehouse loopt. En dat brengt rust in een anders juist complexe omgeving. Het is een plezierige omgeving om in te werken.”

Warehouse manager Dauwen knikt tevreden. “We zijn zeer content over de samenwerking met STILL en Dematic”, besluit hij. “Ze hebben het project binnen de gestelde tijd geïmplementeerd. De lopende operatie is daarbij bovendien minimaal beïnvloed.”