Dongen Pallets maakt cirkel rond
Verbranders maken plaats voor elektrische STILL trucks
Dongen Pallets hecht waarde aan duurzaamheid. Bij de productie en reparatie van de houten pallets en industriële verpakkingen hanteert het bedrijf een zero-waste filosofie. Afval dat tijdens de werkzaamheden vrijkomt, vormt de ideale brandstof voor de hypermoderne biomassacentrale die afgelopen jaar in gebruik genomen werd. De biomassacentrale blijkt bovendien een katalysator voor de succesvolle overstap naar elektrisch intern transport.
Dongen Pallets uit Dongen produceert pallets, exportkisten en industriële verpakkingen. Ook inspecteert en repareert het bedrijf pallets. Al sinds de start van de onderneming wordt gewerkt met hout, de meest duurzame en eeuwig hernieuwbare grondstof. Het hout is afkomstig uit duurzaam beheerde productiebossen en is voor het overgrote deel gecertificeerd.
Biomassacentrale
Om ook de laatste stap in het circulaire proces te kunnen maken, nam Dongen Pallets in 2019 een eigen biomassacentrale in gebruik. Als reparatie van pallets geen optie meer is, verdwijnen ze samen met het afvalhout in de oven van deze biomassacentrale. “De warmte en elektriciteit die dat oplevert, gebruiken we onder andere in ons productieproces. Zo maken we de cirkel weer rond”, vertelt algemeen directeur Jurgen Kemps.
De nieuwe biomassacentrale heeft een capaciteit van 5 Megawatt. “Dat is érg veel; voor ons téveel”, vervolgt Kemps. Het teveel aan warm water wordt automatisch aan de buurman geleverd, terwijl de overtollige elektriciteit terug geleverd wordt aan het net.
Kemps: “Uiteraard krijgen we voor die terug geleverde elektriciteit een andere prijs dan er betaald wordt voor de ingekochte energie. Vandaar dat we continu op zoek zijn naar slimme alternatieven.”
Slimme oplossing
De overstap naar elektrisch aangedreven STILL heftrucks is zo’n slimme oplossing. “Het contract van onze vorige trucks liep af. Toen stonden we voor de keuze: opnieuw verbranders, of overstappen op elektrisch aangedreven trucks? Vanwege de overcapaciteit van onze biomassacentrale werd die laatste optie voor ons steeds interessanter. Zeker in de nachtelijke uren, wanneer het verbruik op de productievloer minimaal is, kunnen we de overcapaciteit dan immers mooi gebruiken voor het laden van de accu’s”, verduidelijkt de algemeen directeur.
Bijkomend voordeel van de overstap is, dat Dongen Pallets de eigen lpg-installatie – die werd gebruikt voor het vullen van de lpg-flessen op de oude heftrucks – niet langer nodig heeft. “Dat biedt weer voordelen met betrekking tot vergunningen voor toekomstige uitbreidingen”, weet Kemps.
Tegendeel bewezen
“We dachten aanvankelijk dat elektrisch rijden niets voor onze inzet zou zijn”, vult technisch manager Jan Geerts aan. “Enerzijds omdat de ondergrond niet overal even egaal is. Er wordt gereden op asfalt, Stelcon-platen, betonklinkers. En omdat de drogerij aan de overzijde ligt, moeten de trucks ook regelmatig de openbare weg op. Anderzijds, vanwege de intensieve inzet, die echt acht uur per shift een maximale inzetbaarheid vergt.”
De door STILL geleverde demotrucks bewezen echter al snel het tegendeel. Geerts: “De trucks rijden fantastisch. Dankzij de bredere wielbasis en de iets grotere banden zijn de trucks zelfs stabieler dan de verbranders die we hiervoor hadden. Een volle accu is bovendien ruim voldoende om met gemak een volledige shift te blijven werken.”
Overstap op elektrisch
De goede ervaringen werden bevestigd tijdens verschillende referentiebezoeken, waarna Dongen Pallets definitief de overstap maakte en voor STILL koos. STILL leverde in totaal tien nieuwe elektrotrucks uit de RX 60 serie; negen 4-tonners en een 5-tons elektrotruck.
Voor de tweede dienst, heeft STILL bij elke truck een extra wisselbatterij geleverd. Het acculaadstation is eveneens volledig ingericht en maakt een snel, veilig en eenvoudig zijdelings wisselen van de accu’s mogelijk.
Ook de doorkijk door de mast is beter. Voor een maximaal comfort en werkplezier is de bediening van de hydrauliek functies afgestemd op de wensen van de verschillende chauffeurs. “Chauffeurs met rugklachten hebben zelfs een extra comfortabele stoel”, vult Geerts aan.
‘Juiste keuze’
Dongen Pallets heeft gekozen voor een full operational leaseconstructie, waarbij de volledige zorg voor een probleemloze inzet bij STILL ligt. Voor de service vertrouwt het bedrijf op een vaste monteur. “Die kent ons bedrijf en de chauffeurs. Dat maakt de communicatie plezierig en voorkomt onnodige problemen, weten we uit ervaring”, aldus Kemps.
De algemeen directeur is dan ook zeer te spreken over de overstap. “De trucks zijn energiezuinig en passen perfect in onze visie van een circulaire economie. Er is geen schadelijke emissie meer en in de fabriek is het een heel stuk stiller. Dankzij de BlueSpot veiligheidslampen op de trucks komt de veiligheid op de werkvloer niet in gevaar. Al met al een juiste keuze, dus”, concludeert hij.