Opslagcapaciteit verdubbeld
STILL richt nieuw warehouse in voor Centraal Boekhuis
Onlangs nam Centraal Boekhuis in Culemborg haar nieuwe overflow magazijn in gebruik. Met de nieuwbouw wist de dienstverlener tot twee keer zoveel opslagruimte te creëren op dezelfde footprint. Voor de logistieke inrichting schakelde het bedrijf de expertise in van STILL.
Centraal Boekhuis, kort CB, staat voor meer dan 150 jaar ervaring in logistieke dienstverlening. Door de jaren heen is het bedrijf uitgegroeid tot de grootste gespecialiseerde dienstverlener voor fysieke boeken, audioboeken en e-books in Nederland en Vlaanderen. De boeken worden zowel aan consumenten als aan boekverkopers geleverd. Niet alleen aan de algemene markt, maar ook aan de educatieve markt.
Nieuwbouw broodnodig
Sinds 1973 opereert het bedrijf vanuit Culemborg, waar CB naast het centrale distributiecentrum over meerdere logistieke faciliteiten beschikt, zoals een overflow magazijn. “Ons vorige overflow magazijn was echter verouderd. Bovendien konden we vanwege de boogdaken de beperkt beschikbare ruimte niet optimaal benutten”, vertelt Projectmanager Facilitair Dienst Leo van’t Pad. In dat oude magazijn konden de pallets tot niet meer dan zes meter hoog worden opgeslagen. Zeker ook gezien de groeiende voorraden – CB haalde in 2019 én in 2021 twee grote klanten binnen – was de dienstverlener uit zijn jasje gegroeid. “We waren genoodzaakt om externe opslagruimte bij te huren”, vervolgt Leo.
In 2021 werd besloten het oude overflow magazijn af te breken en op het perceel een nieuw warehouse van 10.000 m2 te realiseren. “We hebben diverse studies uitgevoerd en dit scenario paste het beste”, aldus Henry Korpershoek, Projectmanager Operations. “Ons belangrijkste doel was het realiseren van zoveel mogelijk opslagruimte, waarbij alle opslaglocaties rechtstreeks bereikbaar zijn.”
‘Ruimte maximaal benut’
Met het nieuwe pand wist CB ruim twee keer zoveel opslagruimte creëren. De grootste winst ligt in het feit dat pallets nu tot een opslaghoogte van 13,5 meter worden opgeslagen. “Zonder dat we daarvoor sprinklers in de stellingen hoeven te installeren. We benutten de ruimte echt maximaal”, weet Leo. “En als het grondwater hier niet zo hoog had gestaan, hadden we zelfs nog 1,2 meter hoger kunnen gaan.”
Het nieuwe smallegangenmagazijn telt 24 gangpaden tot wel 81 meter diep en biedt ruimte aan bijna 50.000 opslaglocaties verdeeld in twee vakhoogtes. Ongeveer twee derde van de pallets die worden opgeslagen is 135 cm hoog. Het andere deel, pallets die al deels leeg zijn, is maximaal 75 cm hoog. Met de gekozen inrichting kan de vakhoogte bovendien flexibel worden aangepast, mocht dat nodig zijn. Voor value added activiteiten beschikt CB over twee tussenvloeren van elk zo’n 1.600 m².
Eén aanspreekpunt én systeemgarantie
Voor de logistieke inrichting werden drie partijen benaderd, met wie CB al eerder ervaring had. De uiteindelijke keuze viel op STILL. “Niet zozeer vanwege de prijs, want op dat vlak ontliepen de drie aanbieders elkaar nauwelijks. Doorslaggevend voor ons was de mening van onze medewerkers. Die gaven overduidelijk aan dat ze het beste gevoel hadden bij de hoogbouwtrucks van STILL”, licht Henry toe. Bijkomend voordeel voor CB is dat ook op andere locaties wordt gewerkt met STILL trucks, en de bestuurders flexibel over de verschillende locaties worden ingezet. Een uniforme bediening is dan zeker een pre. STILL nam het project op als turnkey leverancier en leverde naast de stellingen drie MX-X hoogbouwtrucks en evenveel hoogheffende orderverzameltrucks, type PXV. “Daarmee hadden we één aanspreekpunt én systeemgarantie. Dat is ideaal”, aldus Henry. “Ook zat STILL op dezelfde golflengte als wij. We hebben goede gesprekken gevoerd, ze dachten proactief mee en toonden een hoge mate van flexibiliteit. Dat gaf ons een goed gevoel.” Tijdens de gesprekken ging het onder andere over de uitvoering van de trucks. Die zijn op verzoek van CB optimaal aangepast aan de specifieke inzet.
Trucks afgestemd op inzet
Zowel de orderverzameltrucks als de hoogbouwtrucks zijn uitgevoerd met iGo pilot navigation. Dit systeem maakt een semiautomatische inzet in het gangpad mogelijk. In de vloer zijn een kleine 800 transponders aangebracht die de exacte locatie van de trucks registreren. Nadat het WMS de doellocatie heeft doorgegeven aan de truckbesturing, rijdt deze semiautomatisch en via de meest optimale route naar de gewenste locatie. “Het enige wat de chauffeurs hoeven te doen, is het juiste gangpad inrijden en gasgeven. Dat maakt de processen efficiënt en verhoogt het werkgenot voor onze medewerkers”, stelt Henry. De hoogbouwtrucks zijn daarnaast voorzien van Active Load Stabilisation. Met dit systeem weet de truck het gewicht van de pallet op de vork en wordt actief de beweging tijdens het uitschuiven van de last aangepast. Het werk voor de bestuurder wordt daarmee veiliger en comfortabeler, terwijl tegelijkertijd de omslagsnelheid toeneemt.
Klaar voor de toekomst
Verder is de brede cabine van de PXV orderverzameltruck extra diep uitgevoerd, waardoor medewerkers nog meer ruimte hebben tijdens het picken van de orders. Ook zijn alle trucks voorzien van Safety Lights en achteruitrijcamera’s. “Het zicht vanaf de trucks is goed, maar onze ervaring leert dat medewerkers toch net iets meer zien met die systemen. Dat maakt de werkvloer dus nóg veiliger”, geeft Arno Hartog, eerste monteur van de interne technische dienst bij CB, aan.
Zowel de hoogbouwtrucks als de orderpickers zijn voorzien van lithium ion accu’s. Arno: “We hadden al goede ervaringen met die technologie. Je hebt geen omkijken naar de accu’s en kunt ze probleemloos tussentijds laden voor een vlekkeloze inzet.”
CB verzamelt de boeken nu nog in twee stappen: eerst van de palletlocaties in een palletdoos, waarna ze worden uitgesplitst per sku, in aparte bakken die naar het centrale distributiecentrum aan de overkant gaan. In de toekomst overweegt de dienstverlener over te stappen op direct picken in bakken. “Dat kan 15 tot 20% van de totale tijd besparen”, vertelt Henry. “Ook op die mogelijke toekomstige aanpassing zijn de orderverzameltrucks nu al voorbereid.”
‘Helemaal happy’
Het feit dat STILL in een vroeg stadium werd betrokken in het projectteam heeft volgens Van’t Pad en Korpershoek duidelijk vruchten afgeworpen. “Het project is geheel volgens planning en zonder problemen gerealiseerd. Bovendien zijn alle doelen bereikt”, constateert Henry Korpershoek tevreden. Hij besluit: “Voor de komende jaren zijn wij helemaal happy met dit nieuwe magazijn. Het voorziet precies in de behoefte die wij voor de komende tien jaar hebben. En mochten we toch nog ergens tegenaan lopen, dan weten we dat we op STILL kunnen vertrouwen.”
Duurzaam pand
Bij de realisatie van het nieuwe overflow magazijn in Culemborg is extra aandacht besteed aan duurzaamheid. Zo is het dak van het warehouse voorzien van ruim 2.400 zonnepanelen; goed voor jaarlijks 1,3 GWh aan schone stroom. “Dat is meer dan voldoende voor de behoefte in dit magazijn, waar we slechts 10 tot 15 procent van de opgewekte energie gebruiken”, geeft Projectmanager Facilitair Dienst Leo van’t Pad aan. “De overige duurzame energie wordt onder de openbare weg door naar aan ons eigen centrale distributiecentrum geleverd.” Naast het zonnedak is gebruik gemaakt van duurzame materialen en wordt het pand gasloos verwarmd. De duurzaamheidsmaatregelen leveren Centraal Boekhuis een BREEAM Excellent certificaat op.