20.08.2024

STILL breidt LiftRunner systeem uit - met duidelijke focus op meer efficiëntie en integratie in geautomatiseerde processen

Drie nieuwe frames voor STILL routetreinen

Hendrik-Ido-Ambacht, 20 August 2024 - Het gepatenteerde LiftRunner systeem van STILL staat al jaren synoniem voor lean, veilig en perfect gesynchroniseerde productiebevoorrading. Nu breidt de expert voor slimme intralogistieke oplossingen het portfolio uit met drie nieuwe frames - voor nog meer efficiëntie en flexibiliteit, inzet op maat en de beste voorwaarden voor geautomatiseerde processen. Waar het nieuwe BX frame zorgt voor een bijzonder economische bevoorrading van productielijnen, zijn het PE en PH frame ontworpen voor automatisering van de zogenaamde ‘last mile’. Het robuuste PH frame is zelfs geschikt voor veeleisende buitentoepassingen.

Het gepatenteerde LiftRunner systeem van STILL staat al jaren synoniem voor lean, veilig en perfect gesynchroniseerde productiebevoorrading.

Voor veel bedrijven zijn routetreinen dé oplossing om productielijnen just in time te voorzien van onderdelen. De voordelen zijn talrijk: routetreinen garanderen een efficiënt en kosteneffectief proces, met minimale voorraden en een gereduceerde foutkans. Bovendien is er minder personeel nodig voor het transport en zorgt een lagere transdrukte voor een veilige en overzichtelijke werkvloer. Met het LiftRunner systeem biedt STILL een breed portfolio aan handmatige en geautomatiseerde routetreinen en diverse frames voor elke individuele inzet en de meest uiteenlopende lastdragers. Aan dit protfolio voegt STILL nu drie nieuwe frames toe. De nieuwe frames hebben een duidelijke focus op efficiëntieverhoging en automatisering.

STIL BX frame: Zes tot acht aanhangers met zelfde treinlengte

Het STILL BX frame is ontworpen voor een nog efficiëntere toelevering en heeft een asymmetrisch geplaatste as en een nieuwe, inklapbare dissel. Samen verminderen deze twee componenten de lengte van de routetrein, terwijl tegelijkertijd de koersvastheid wordt vergroot. In plaats van de gebruikelijke vier trailers kunnen met het BX frame zes - en onder bepaalde omstandigheden zelfs acht - trailers worden getrokken door één trekker, zonder dat de routetrein meer ruimte nodig heeft om bochten te nemen of te rangeren. Dat betekent een capaciteitsverhoging van 50 tot 100 procent, met behoud van de oorspronkelijke ruimtecondities. Bovendien blijft de routetrein wendbaar en flexibel en kan hij zelfs 180 graden draaien in een gangpadbreedte van slechts 4,50 meter. Voor bedrijven betekent dit een hogere productiviteit zonder toename in transportvolume en zonder investering in een extra trekvoertuig.

Maar het BX frame is zeker ook een aantrekkelijke optie voor wie de toevoerfrequentie niet hoeft te verhogen. Als een trein minder vaak hoeft te rijden om eenzelfde hoeveelheid voorgemonteerde onderdelen naar de productielijn te transporteren, leidt dat tot een merkbare afname van het verkeer. Dit verhoogt dan weer de veiligheid in het magazijn en spaart waardevolle energie en mankracht uit.

STILL PE en PH frames: Flexibel en geautomatiseerd tot aan de lijn

Een optimale afstemming op de lastdrager en een efficiënte interactie tussen de routetrein en geautomatiseerde trucks zijn de belangrijkste pluspunten van de nieuwe PE en PH frames. Dit wordt aangevuld met een innovatief 4-wiel stuursysteem, dat een bijzonder hoge koersvastheid garandeert, zelfs bij hogere snelheden, in bochten en tijdens het remmen. Doordat de middenkolom van de nieuwe frames verschuifbaar is, is de drager uitermate flexibel. Doordat de frames aan beide kanten geladen en gelost kunnen worden, kunnen ze gecombineerd worden met een groot aantal verschillende ladingdragers. De inschuifbare hefprofielen vereenvoudigen het op en afschuiven van de trolleys, en een doorschuifvergrendeling maakt een ergonomische houding en merkbare ontlasting van de operator mogelijk, zelfs bij zware ladingen. “De eisen van onze klanten worden complexer en meer klantgericht, de productie wordt flexibeler en batchgroottes worden kleiner. De hoge mate van flexibiliteit van onze frames geeft klanten de grootst mogelijke keuzevrijheid en de mogelijkheid om ons LiftRunner systeem perfect af te stemmen op hun eigen behoeften”, licht STILL routetrein expert Herbert Fischer toe.

Bovenop de hoge compatibiliteit met lastdragers, maken de verzonken hefprofielen doorschuiven mogelijk. Wanneer het frame wordt neergelaten, verdwijnen de hefprofielen in het middenprofiel en kan de lastdrager volledig in het frame worden geschoven. Zodra het frame wordt geheven, schuiven de hefprofielen weer uit het middenprofiel en komen ze onder de trolley om deze op te tillen. Dit maakt het voor het eerst mogelijk om de routetrein te laden en te lossen met behulp van autonome mobiele robots (AMR), zoals de STILL ACH of de STILL AXH. Zo baant STILL de weg naar een volledig geautomatiseerde bevoorrading van de ‘last mile’ en een veilige, optimaal gesynchroniseerde aanlevering van materialen aan de productielijn. Naast een hogere capaciteit spelen ook veiligheidsaspecten en minimale personeelsbehoefte hier een belangrijke rol.

De PE frames zijn ontworpen voor gebruik binnenshuis en bieden een draagvermogen tot 1.000 kg per aanhanger. De PH frames zijn de perfecte keuze voor veeleisende buitentoepassingen: ze zijn bijzonder robuust, uitgerust met grote SE-banden en dankzij de bescherming tegen weersinvloeden en de veilige verlichting bij uitstek geschikt om het hele bedrijfsterrein betrouwbaar en probleemloos te bevoorraden. De PH frames transporteren lasten tot 1.600 kg per aanhanger.