De veiligheid van geautomatiseerde oplossingen van STILL
Hoe veilig zijn geautomatiseerde routetreinen?
De prestaties en de toepassingsgebieden voor AGV's (Automated Guided Vehicles) zijn de afgelopen jaren gegroeid. Geautomatiseerde systemen, inclusief geautomatiseerde routetreinen, maken ook steeds meer deel uit van de intralogistiek. Op dit moment wordt het onderwerp 'automatisering' echter ook geassocieerd met zorgen bij gebruikers, vooral als het gaat om veiligheidsaspecten. Verschillende slimme softwareoplossingen beloven een zeer hoog veiligheidsniveau.
Al onze automatische transportsystemen zijn vele malen beproefd en hebben hun sporen verdiend. Zoals alle STILL-trucks beschikken ook onze geautomatiseerde routetreinen over bewezen sensortechnologie die ervoor zorgt dat de veiligheid van de bestuurder, de goederen en de voertuigen altijd in de hoogste mate is gegarandeerd.
Analyse van de behoeften
Onze aanbieding voor het gezamenlijk opstellen van concepten en specificaties
Samen beantwoorden we de vraag: welk automatiseringspotentieel ligt er in uw magazijn- en productielogistiek - en wat moet uw geautomatiseerde systeem uiteindelijk bereiken?
Resultaat: Individuele specificaties op basis van uw wensen, die u kunt gebruiken voor uw offerte. Het specificatieblad is de technische basis voor uw automatiseringsconcept.
Voor geautomatiseerde transportsystemen gelden hoge veiligheidseisen. Een automatisch transportvoertuig van STILL is daarom uitgerust met verschillende veiligheidscomponenten die rekening houden met deze eisen en de truck automatisch of handmatig stoppen in geval van mogelijk gevaarlijke situaties.
Daarnaast is de truck uitgerust met veiligheidscomponenten waarmee verschillende bewegingen van de truck, zoals het nemen van bochten of het heffen en dalen van lasten, controleren. Deze veiligheidsvoorzieningen maken het automatisch transportvoertuig tot een uiterst veilig transportmiddel, vooral in vergelijking met conventionele trucks.
Alle op de AGV geïnstalleerde veiligheidscomponenten voldoen aan de Europese norm EN 1525.
Afhankelijk van het type voertuig, het toepassingsgebied en de individuele systeemvereisten is een voertuig uitgerust met verschillende veiligheidsvoorzieningen.
Deze omvatten:
- Veiligheidslaserscanner voor persoonlijke bescherming
- Noodstopknop
- Visuele waarschuwingssignalen
- Akoestische waarschuwingssignalen
Veiligheidslaserscanner
Het voertuig is beveiligd met twee veiligheidslaserscanners. Deze sensoren zijn ontworpen om onverwachte objecten binnen het horizontale scanveld te identificeren. De laserscanner heeft twee veiligheidsvelden, een beschermingsveld en een waarschuwingsveld.
Het waarschuwingsveld is langer en breder dan het beschermingsveld. Zodra een object wordt gedetecteerd, verlaagt het voertuig zijn rijsnelheid tot onder de normale voetgangerssnelheid. Als het object in het beschermingsveld wordt gedetecteerd, activeert het veiligheidsrelais een noodstop. De hoogte van het veiligheidsveld is 150-160 mm. Zodra het object uit het scangebied is verwijderd of de persoon zich er weer van heeft afgekeerd, gaat het voertuig automatisch verder.
Noodstopknop
Met de noodstopknop kan de operator het voertuig in noodgevallen handmatig stoppen.
Visuele en akoestische waarschuwingssignalen
Er klinkt een akoestisch waarschuwingssignaal als het voertuig in beweging is. De waarschuwingslichten en -knipperlichten geven voertuigbewegingen aan, zoals vooruit rijden, draaien, laden en lossen of fouten.
Naast de algemene veiligheidsvoorschriften die van toepassing zijn op werknemers bij het omgaan met apparatuur en voertuigen in de dagelijkse werkzaamheden, zijn er aanvullende voorschriften van toepassing op het gebruik van geautomatiseerde oplossingen zoals automatische transportsystemen. Zo moeten eventuele hef- en daalactiviteiten worden beveiligd tijdens een automatische operatie en het geautomatiseerd laden en lossen van goederen. Ook moeten er noodstopvoorzieningen worden aangebracht.
Agemene veiligheidsvoorschriften zijn bijvoorbeeld:
- Trekkers megen alleen worden gebruikt door geïnstrueerde en geautoriseerde medewerkers
- Tijdens het laden en lossen (bij manuele lasthandling) moeten veiligheidsschoenen worden gedragen
Zowel gedeeltelijk als volledig geautomatiseerde routetrein-concepten zijn al dusdanig ontworpen dat ze, dankzij de vele geautomatiseerde processen, de gebruiker van veel veiligheidsaspecten ontlasten. Zo zijn bijvoorbeeld bij systemen zonder bestuurder volgens DIN EN 1525 een persoonsherkenningssysteem en een startwaarschuwingssysteem verplicht. Evenals een automatische, zeer langzame acceleratie om de aanhangwagens te beveiligen.
De volgende veiligheidsvoorschriften zijn aanvullend bij het gebruik van geautomatiseerde routetreinen:
- Alleen medewerkers die intensief zijn getraind in het gebruik van geautomatiseerde routetreinen mogen het apparaat bedienen.
- Medewerkers moeten worden getraind in het gebruik van warehouse management systemen en bijbehorende software
Conclusie: Dankzij geavanceerde beveiligingssystemen en -functies zijn geautomatiseerde routetreinen slimme helpers in de productielogistiek die een zeer hoge mate van veiligheid bieden.
Met onze expertise ondersteunen wij u bij de analyse van uw processen en inventariseren wij het automatiseringspotentieel om uw bedrijf voor te bereiden op de toekomst.
Wij sturen u graag onze gratis whitepaper over de invoering van geautomatiseerde routetreinen als download.
Regel een callback
Verklarende woordenlijst
Besturingssysteem
Het besturingssysteem bestuurt alle voertuigen die in het systeem opereren. Het ondersteunt de bestuurder bij het continu optimaliseren van het rijgedrag. Het legt de verbinding tussen een groter hostsysteem, zoals een Warehouse Control System (WCS) of een Warehouse Management System (WMS), en de voertuigen.
Routetrein
Routetreinen zijn transportmiddelen voor materiaaltransport op grondniveau. Ze bestaan meestal uit een trekkend voertuig en een of meer aanhangers die ladingdragers transporteren. Zowel het rijden als het verwerken van de lading kan handmatig of (semi-)automatisch gebeuren.
Automatisch geleide voertuigen
Automatisch geleide voertuigen (AGV's) zijn volgens VDI-richtlijn 2510 als volgt gedefinieerd: Ze bestaan uit verschillende componenten die nauwkeurig moeten samenwerken bij de aansturing en de coördinatie. Deze omvatten een besturingssysteem, middelen voor het bepalen van de locatie en positie van de transportvoertuigen, middelen voor datatransmissie naar en voor de AGV-voertuigen, infrastructuur en randapparatuur (bijv. laadstations).
Dual Use
Automatisch geleide voertuigen met een Dual Use-functie kunnen zowel automatisch als met handmatige besturingsfuncties worden ingezet.